" Tinta dan kalam ini bukan hanya untuk dikongsi sebagai tatapan dan perkongsian antara sahabat buat sahabat, tetapi tinta ini tumpahan hati buat hati yang ingin mencari kebesaran dan cinta Illahi. Setiap dari segmen hidup kita tersirat cinta dan kasih sayang Allah. Pandanglah dengan mata hati, bukan akal, mata dan nafsu semata. Fikir dan zikir "

Monday, March 15, 2010

Adab Anak-anak dengan Ibubapa

Apabila inginkan kejayaan di dunia dan akhirat, maka lakukanlah perkara-perkara berikut :

  1. Bertutur dengan baik terhadap ibu bapa.Tidak berkata "ah", "alah", "kejap lah dan seumpamanya.Bercakaplah dengan perkataan yang baik, manis dan lembut.
  2. Taatilah kedua iu bapa selagi ianya tidak melanggar batasan syariah Islam.
  3. Berlembutlah dengan mereka dan jangan bermasam muka.Jangan menjeling atau memandang mereka dengan pandangan marah.
  4. Jagalah nama baik, kehormatan dan harta mereka.Jangan mengambil harta mereka tanpa izin.
  5. Lakukanlah perkara yang mengembirakan hati mereka tanpa mereka menyuruhnya.
  6. Berbincanglah debgan mereka dalam semua urusan dan minta maaf kepada mereka jika pendapat kita berbeza dengan mereka.
  7. Sahutlah panggilan mereka dengan segera dan dengan muka yang manis.
  8. Hormatilah rakan-rakan mereka dan keluarga mereka semasa mereka masih hidup atau setelah mereka meninggal dunia.
  9. JAngan berdebat, berbantah atau menyalahkan mereka.Jika pendapat mereka salah cubalah untuk menjelaskan kepada mereka denganbaik dan beradab.
  10. Jangan menderhaka kepada mereka. jangan meninggikan suara kepada mereka. diam ketika mereka bercakap, jangan mengusik adik-adik sebagai menghormati ibu bapa.
Kaangkala kita tidak perasan bahawa diri kita telah berlaku derhaka pada mereka.Perkara yang remeh itulah kadangkala boleh membawa kita kepada kemurkaan Allah.
Fikir-fikirkanlah..Selamat Beramal..!!!

2 comments:

  1. salam aalaiki ukhti..
    mahukah anti ana critakn 1 ksah..?

    ....ada seorg pmuda soleh y sdg mncri pmilik tulang rsuk krinya..kerna kyakinan pd jnji ALLAH bahawa lelaki y baik itu untk prmpuan y baik & bgitulh sbaliknya..maka sang pemuda ini pun yakin dya akn mndpt isteri y solehah.. xlma kmudian dye d'usulkn oleh ibunya seorg gadis y amt baik pkrtinya..b'sopan sntun & mnutup aurat.lulusan univrsiti tmur tgh..stlah b'istikharah sang pemuda trdetik untuk mmbuka ke laman friendste.. aduh, trkejut bkn kpalang si gadis solehah msih mnutup aurat nmun gmbrnya dlm plbgai ''pose'' mmbuatkn sang pmuda mmbtalkn pminangan.. rayuan si gadis x d'endahkn hanya kerana gmbr dtyang.. akhirnya si gadis kmpunan suami soleh..

    mgkin ia skadr crita ttpi iktibar nya ttp ada kn..sma2 lah kta rnungkn..moga dpat brsama brjuang sprti wanita salafussoleh y trdahulu.. amin.. allahu yubariku fik

    maaf andai ada hati y trsinggung.. kita sama2 ingat mengingati..

    ReplyDelete
  2. syukran atas nasihat anta/ anti..
    akan ana jadikan pedoman....
    semoga anta dapat balasan yang baik...

    ReplyDelete