" Tinta dan kalam ini bukan hanya untuk dikongsi sebagai tatapan dan perkongsian antara sahabat buat sahabat, tetapi tinta ini tumpahan hati buat hati yang ingin mencari kebesaran dan cinta Illahi. Setiap dari segmen hidup kita tersirat cinta dan kasih sayang Allah. Pandanglah dengan mata hati, bukan akal, mata dan nafsu semata. Fikir dan zikir "

Wednesday, November 18, 2015

Belajar takutkan Allah

Alhamdulillah tanda syukur atas sekelian banyak nikmat yang Allah lestarikan dalam kehidupan ini. Semakin kita rasa tidak layak untuk mendapatkan nikmat Allah, semakin mesra nikmat menyapa diri ini. Semoga ia tanda pandangan Allah, bukan tanda istidraj-Nya. Nauzubillah...

angin sepoi menyapa ombak
ombak di laut beralun mesra
hajat datang menghapus tembok
membina kasih untuk dicurah

Pulau Langkawi

Belajar takut Allah dari lautan yang luas : Saat jasad ini terumbang-ambing di lautan. saat ini juga diserahkan segala kebergantungan pada Allah. Gembira? siapa tidak gembira berada di lautan bersama kawan-kawan. Menikmati angin dan pemandangan yang mampu mengunci mata dari melihat nikmat lain. sekian kali berada di lautan pada waktu ini, semakin hati ini tersentuh. benarlah semakin hari, kita akan semakin dewasa. pandangan kita dengan segala yang ada di hadapan kita semakin dihayati dan dimengertikan.

Terbayang-bayang bagaimana ciptaan manusia yang gah terbang di angkasa, dengan mudah jatuh tenggelam dihanyutkan ombak yang mesra, terus hilang lenyap dari pandangan mata. Allahu Akbar!

Saat ini hanya kematian menjadi motivasi. Segala amalan semalam diimbasi satu persatu.Muhasabah, takut, senyum dan tawa hanya menjadi hiasan wajah pada saat ini. Moga rasa takut ini tidak berhenti.




Cable Car, Pulau Langkawi

Belajar takut Allah dari tempat tinggi :  Subhanallah! Hanya Allah yang layak menerima segala pujian atas semua ciptaanNya yang indah.

Bukan rasa jatuh sahaja yang kita perlu takutkan saat berada di tempat tinggi, tetapi bagaima ketinggian yang kita berada pada waktu ini dapat meningkatkan rasa taqwa dan takut kita kepada Allah. Semakin tinggi pangkat dan kedudukan kita di atas dunia yang nyata ini, semakin tinggikah tahap keimanan kita untuk melalui alam akhirat?

Saat bergantung tinggi dari atas cable car, inilah antara pandangan yang sempat dirakamkan.

pemandangan lautan dari atas cable car


Di akhir penulisan ini, mengharapkan 'hanisah" yang maknanya 'takwa' mampu untuk menjadikan pemiliknya seorang yang takutkan ALLLAH dan senantiasa melihat kebesaran Allah dengan hati dan kesedaran sebagai seorang hamba Allah yang berdoasa. sungguh nama ini menjadi motivasi aku untuk terus berdiri!

No comments:

Post a Comment