" Tinta dan kalam ini bukan hanya untuk dikongsi sebagai tatapan dan perkongsian antara sahabat buat sahabat, tetapi tinta ini tumpahan hati buat hati yang ingin mencari kebesaran dan cinta Illahi. Setiap dari segmen hidup kita tersirat cinta dan kasih sayang Allah. Pandanglah dengan mata hati, bukan akal, mata dan nafsu semata. Fikir dan zikir "

Friday, March 12, 2010

Hidayah Allah


Hidayah Allah adalah sesuatu yang amat penting dalam hidup kita.Tanpa petunjuk dari Nya terkontang kantinglah hidup kita.Sebenarnya kita patut bersyukur, sebab sampai saat ini kita masih dapat petunjuk Allah.Petunjuk Allah bukan sahaja benda-benda yang besar yang kita boleh tengok dengan mata kasar kita malah yang sekecil kecil perkara yang ada pada diri kita adalah hidayah Allah untuk kita.Cuma kita tak muhasabah dan menilai diri kita dengan sebaiknya.

Kita dapat melihat, merasa , mendengar dan lain- lain lagi,sebenarnya itu adalah hidayah Allah buat diri kita.Kita dapat duduk dalam agama islam ini adalah satu petunjuk Allah buat diri kita juga.Pendek kata, Allah sebenarnya sentiasa memberi prtunjukNya dalam setiap diri hambaNya.Cuma kita sebagai hamba yang kadang kala lupa dan alpa kepada Maha Pemurah Allah.

Pada zaman yang moden ni, ramai umat islam khasnya yang mengabaikan hidayah Allah.Kebanyakkan dari umat Islam yang cenderung untuk mengatakan "I'am not ready yet.." ," tak dapat hidayah Allah lagi!!"dan lain lain.Mereka sebenarnya tidak mengetahui konsep hoidayah Allah yang sebenarnya dan sebenarnya hidayah Allah ada di sekeliling mereka.Keegoan mereka sendiri telah menyebabkan hidayah Allah tersembunyi dan terkubur dalam diri mereka.Dalam diri kita sebenarnya ada cahaya Allah, cuma dosa dan titik hitam yang kita lakukan telah menutupi hati kita dari kita melihat dan menyedari hadiah Allah itu.



Jadi, sebagai hamba Allah kita kena selalu membersihkan diri kita dari sebarang maksiat.Kita juga harus kuatkan diri kita untuk tolong saudara kita yang lain memahami konsep hidayah Allah selain Allah yang memberi kefahaman itu sendiri kepada mereka.
Selamat Beramal!!!

No comments:

Post a Comment