" Tinta dan kalam ini bukan hanya untuk dikongsi sebagai tatapan dan perkongsian antara sahabat buat sahabat, tetapi tinta ini tumpahan hati buat hati yang ingin mencari kebesaran dan cinta Illahi. Setiap dari segmen hidup kita tersirat cinta dan kasih sayang Allah. Pandanglah dengan mata hati, bukan akal, mata dan nafsu semata. Fikir dan zikir "

Tuesday, April 23, 2013

kawan vs lawan


Bismllahirrahmanirrahim
Alhamdulillah..

Persahabatan?



$yJ¯RÎ) tbqãZÏB÷sßJø9$# ×ouq÷zÎ) (#qßsÎ=ô¹r'sù tû÷üt/ ö/ä3÷ƒuqyzr& 4 (#qà)¨?$#ur ©!$# ÷/ä3ª=yès9 tbqçHxqöè? ÇÊÉÈ  
10. sebenarnya orang-orang Yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat.
[ 49 :10]


Sudah tentu dalam perjalanan hidup kita semua, tentu ada seseorang yang menjadi sahabat. Tidak kiralah sahabat seperjuangan di medan ilmu, mahupun rakan untuk mengeluh resah di hati atau sekadar teman di kala suka. Namun adakah kita memanfaatkan teman dengan sebaiknya ? atau kita hanya mengharapkan sebuah perhatian dan balasan dari apa yang kita lakukan?

sahabat-sahabat yg ikhlas dalam ikatan,

Sahabat kita adalah cerminan diri kita. Jika suatu hari dia memarahi kita, lantas kita terasa hati dengan perbuatan dia. sebenarnya kita lah yang perlu muhasabah diri. kadang Allah jadikan sahabat untuk menguji kesabaran, kesetian, keimanan kita kepada kasih dan ikatan yang lebih tinggi dan bernilai, iaitu Allah swt. Bila kawan melawan atau tak sependapat dengan kita, dia bukan lawan kita. dia tetap kawan yang akan selalu menjadi lawan antara kita dengan nafsu dan buruk sangka kita :)

Nabi Muhammad SAW pernah bersabda :
" Seorang mukmin adalah cerminan mukmin yang lain.dan seorang mukmin adalah saudara mukmin yang lain"
(riwayat Abu Daud )

Jadi jelaslah sahabat-sahabat, persahabatan yang kita bina, ikatan yang kita tautkan bukan semata-mata atas dasar ukhuwah, tetapi atas dasar menilai sejauh mana diri dalam persahabatan. Sejauh mana kebergantungan kita kepada Tuhan yang menciptakan kasih sehingga hati kita tertaut.



 (dari blog kak umi =D )   KITE SAHABAT YANG CAMNE??

RafiqTeman yang Lemah lembut

Khalil- Sahabat setia dan pemberi nasihat

Sadiq- Sahabat yang benar dan disayangi
Zamil- KAwan biasa


Akhir kalam,

sahabat, 
telah terlukis namamu di atas sana,
kau adalah temanku,
telah tertulis sejak azali  lagi,
kau kawanku,
yang mungkin teman walau hanya ketawa,
atau sohib tika aku gundah,
atau kau teman waktu aku berjalan di jalanan..
kau tetap teman,
tetap sahabat...
walau apapun keadaan diri mu,
kau adalah amanah Allah untuk aku jaga,
untuk aku simpan.
agar engkau dan aku tidak ketepian..






3 comments: