" Tinta dan kalam ini bukan hanya untuk dikongsi sebagai tatapan dan perkongsian antara sahabat buat sahabat, tetapi tinta ini tumpahan hati buat hati yang ingin mencari kebesaran dan cinta Illahi. Setiap dari segmen hidup kita tersirat cinta dan kasih sayang Allah. Pandanglah dengan mata hati, bukan akal, mata dan nafsu semata. Fikir dan zikir "

Saturday, October 29, 2011

Sebarkan Cinta - Mu


Alhamdulillah...

Allah masih beri aku kekuatan untuk mengorek sebanyak mungkin ilmu yang bermanfaat..
Sekarang Allah beri kekuatan dan kesempatan untuk meneruskan bacaan yang bermanfaat dari Novel Sebarkan Cinta - Mu karya novelis yang tak asing lagi Saudari Fatimah Syarha.


Setakat pembacaanku,
Sebenarnya, novel ini banyak kisarkan mengenai topik poligami dan kewajipan menutup aurat.Poligami memang Sunnah nabi yang harus tapi monogami lagi merupakan sunnah nabi (25 tahun nabi bersama Saidatina Khadijah ... )Banyak yang kita boleh dapatkan dari novel ni termasuklah hujah dan keterangan bagi yang menyangkal Islam adalah agama yang menyusahkan.Novel ni juga banyak mendedahkan kemuliaan seorang Wanita.Muat dengan info mengenai sejarah Nabi Muhammad s.a.w.

Dari novel ni, aku belajar yang kita sebagai pendakwah atau orang yang berilmu tidak boleh menghukum daie' kita tetapi lebih kepada mendidik dan jangan mengritik seseorang dengan persoalan yang pada kita remeh.Sepatutnya kita lebih kepada menjawab persoalan yang dirungkaikan. Fenomena sebegini sering kita lihat kat Facebook dan laman sosial lain.

Sedikit petikan dari Novel Sebarkan Cinta -Mu sebagai penutup kalam Nisah kali ni ;

" Semuanya datang dariAllah.Yang penting pegang prinsip, apabila berhadapan orang yang bartanya, jangan menanggapnya penentang atau musuh.Sebaliknya, anggaplah dia galian dakwah yang sedang dahagakan kebenaran.Menulis dengan hujah bukan emosi "

No comments:

Post a Comment