" Tinta dan kalam ini bukan hanya untuk dikongsi sebagai tatapan dan perkongsian antara sahabat buat sahabat, tetapi tinta ini tumpahan hati buat hati yang ingin mencari kebesaran dan cinta Illahi. Setiap dari segmen hidup kita tersirat cinta dan kasih sayang Allah. Pandanglah dengan mata hati, bukan akal, mata dan nafsu semata. Fikir dan zikir "

Sunday, June 6, 2010

Menariknya Usrah !!!






Pengertian Usrah

Usrah dalam bahasa arab ialah keluarga.Dari segi istilah usrah bermaksud kumpulan individu muslim yang beriman pada Allah s.w.t, berusaha tolong - menolong antara satu sama lain untuk memahami dan menghayati Islam.Usrah merupakan medan tarbiyah dalam usaha membentuk generasi yang sanggup hidup memperjuangkan Islam. Beberapa minggu lepas, seorang daripada bekas pelajar dari madrasah saya telah datang untuk berkongsi pengalaman dan rahsia kejayaannya.pengalaman dan rahsia beliau amat menarik sehinnga memberi satu anjakan buat saya gan teman yang lain.Dalam asatu slotnya, mengenai usrah, Katanya , " Usrah bukan hanya dengar tazkirah, korang jangan terikat dengan silibus, main game pon dah dikira usrah". " Sebagai seorang naqibah, bayangkan kita ni anak usrah, bayangkan kita berada di tempat anak usrah.nui kita bagi sahaja pengisian tapi tak pernah fikir anak usrah", sambung Ukhti Nasuha.semua sahabat mengiakan dengan teruja.

" Ada seorang adik (alang) dalam usrah akak jumpa akak dan cakap dia nak pindah dari DQ.Kita orang ahli usrah sedih dan menangis sambil salahkan diri masing-masing sebab tak tahu masalah alang sampai dia nak pindah.Padahal kita orang baru sekali buat perjumpaan usrah." tambahnya lagi.

Sungguh ta'ajub kami mendengar cerita kak Nasuha.Usrah yang baru jumpa tu dah macam bertahun lama bersua.Subhanallah!!Paling ta'ajub sekali adalah antara sahabatku yang terus saja buat satu usaha sehinnga sanggup turun bawah untuk buka puasa dengan anak usrah.Masing-masing nak buat usrah mereka best.paling menarik ada seorang ni dah buat blog untuk usrah mereka.Allahuakbar!!!

Bebarapa cadangan Ukhti Nasuha untuk eratkan ukhuwah ahli usrah :

  • Buat panggilan nama
  • Rehlah bersama usrah
  • Playing game together
  • buka puasa bersama
  • Give card for wish good luck before exam
  • Sambut birthday ahli usrah

Manfaatkan usrah dengan sebaiknya..



"USRAH MAMPU MEMBANGUNKAN KHILAFAH ISLAMIYAH"



2 comments:

  1. salam, sy sgt bersetuju dgn nti..

    ReplyDelete
  2. salam.ya sama2 kita join usrah..

    ReplyDelete